Wednesday, May 11, 2011

Sila Jaga Attitude Anda!!!

Hari ni bos aku sms bagitau yang ada sorang candidate untuk ganti tempat aku dan juga merangkap kepada PA bos aku. Kenapa ganti aku? sebab insyaallah jika takde aral melintang aku hanya di sini sampai hujung tahun je walaupun bos aku cuba cari jalan untuk aku stay keje dengan dia sampai pencen. Ok, macam biasa la procedure nak interview tu aku panggil candidate ke dalam bilik meeting, ye la sebagai kuli bawahan macam aku ni mana ada bilik khas hanya untuk aku sorang je kan.

Dari segi penampilan candidate ni aku takde masalah, berbaju kurung dan bertudung. Company tempat aku keje ni 100% Melayu, tak perlu nak menyeksi menyeksa sana sini. Cukup la sekadar berpakaian yang sesuai ke tempat kerja dan paling penting SOPAN. 

Tapi!!!!! Macam mana pula la sebagai candidate yang datang untuk interview boleh tak bawa resume dan segala bagai certificate especially education certificate??? Bila aku tanya, alasan kata dah email pada aku last week. Haiyakkkk ini macam olang pun ada ke? 

Pada adik-adik, kakak-kakak dan abang-abang tak lupa juga pakcik dan makcik yang masih bekerja, meh sini akak bubble nak bagitau korang, wahhh tetibe je akak ye. Sebagai orang yang masih bekerja dan plan untuk mencari peluang yang lebih baik dalam membina karier korang, bila dipanggil untuk interview, apa yang patut korang ambil berat? 

Ni aku buat checklist khas untuk korang (PENTING) :

1. Penampilan - penampilan harus jaga, 1st impression tu penting. Kalau selama ni korang pakai selekeh-selekeh je datang keje, why not this time korang pakai sehabis cun/smart. Sehari je pun korang nampak mabeles apa la nak dikisahkan sangat kan. Kata nak karier bagus-bagus, penampilan pun harus nampak bagus

2. Bawa Resume & Cert yang berkaitan - korang bawa la resume dengan mana-mana sijil yang berkaitan. Jangan la bagi alasan yang korang dah email pada interviewer tu. Pada aku, itu adalah satu ALASAN yang sangat KOLOT dan TAK MASUK AKAL!!! Korang dah email pada interviewer tu, itu hanya sebagai reference dia sahaja untuk tengok sejauh mana kemampuan dan pengalaman yang korang ada. 

3. Jaga sikap - Ni pun penting juga, masa interview tu, dah tentu kene tanya macam-macam. Kalau dapat soalan yang korang tak suka, jangan la nak melenting kat situ juga. Kalau aku dapat candidate macam ni, immediately aku reject. Masa ni la kami pihak syarikat nak tengok sejauh mana korang boleh bertindak secara professional kalau kene marah dengan client. Pada yang tak berapa fasih berbahasa mat saleh, yang ni aku tak boleh tolong la. Apa pun percaya pada rezeki.

4. Lain - lain perkara - untuk lain-lain perkara, aku nasihatkan korang search la mengenai company tu. Tak banyak at least korang tau serba sedikit pun dah ok. Jangan bila tanya company buat apa, korang nganga luas-luas. Lepas tu, senyum la sekerap yang mungkin, kadang-kadang interviewer ni kita tak tahu apa dia nak. Mana la tahu korang senyum membuatkan dia selesa dengan korang, tak ke satu bonus tu untuk dapat keje tersebut. Dan jangan lupa ucapkan terima kasih pada interviewer, cuma sekadar berbasa basi je dengan dorang. Bukan ke BAHASA BUDAYA KITA

anyway, good luck pada yang ada interview tu. Jangan lupa checklist aku bagi kat atas. Kalau tak dapat keje tu anggap je takde rezeki tapi sekurang-kurangnya kita dah berusaha semampu yang boleh.

1 comment:

  1. cik intan pernah berdepan dengan seorang yang cukup berlagak pandai masa interview mak oiii best giler..tapi biler dah masukkan dia kerja..hampeh ..kerja tak tahu buat

    ReplyDelete