Wednesday, January 12, 2011

Genggam Tak Tiris

Sesungguhnya harta kekayaan yang di kurniakan oleh Allah SWT adalah suatu nikmat yang terkandung di dalamnya ujian ... mampukan kita manusia menerima ujian kesenangan dan kekayaan dunia itu ??? ... Adakah manusia yang sabar sanggup menerima kesusahan dan kepayahan hidup??? ... tidak kurang juga yang gagal bila di uji dengan kesenangan

tu baru intro jeee..ok berbalik pada tajuk entry aku kali ni..apa tu genggam tak tiris? GENGGAM TAK TIRIS ni maksudnya org yg bersifat kedekut dengan rezeki yang diberikan oleh Allah SWT atau selalunya org yg kedekut ni kita panggil haji bakhil..kenapa haji bakhil? pd yg penah tgk cite nasib si labu dan labi (lakonan Allahyarham Tan Sri P.Ramlee) mesti korang dah kenal sangat dengan haji bakhil ni kan?

aku baru je layan cite genggam tak tiris ni kat astro prima..aku selitkan sedikit info pasal cite ni

Description: Kisah mengenai Zairul anak sulung kepada Naemah dan Bahar yang begitu terkenal dengan sikap kedekut dan bakhil. Bagi adik beradik yang lain zairul dipanggil tangkai jering. Namun panggillah apa sahaja Zairul tak kisah, yang penting Zairul bahagia dengan cara dia. Lakonan: Zinan Nin, Norkhiriah, Fauziah Nawi.


perlukah kita kedekut....


sampaikan nak beli peti sejuk pun tak nak..lebih sanggup gantikan peti sejuk dengan kotak..ni kedekut taik idung masin dah ni..bukan masin lg dah...masam kelat semua ada..

apa guna kereta mewah, pakaian dan kasut yg mahal tp nak sedekahkan kasut pd mereka yg betul2 memerlukan pun kedekut..kedekut satu hal..ni ditambah kata2 hinaan yang menyakitkan hati..Allah tu maha adil..bila2 je Dia boleh tarik segala kenikmatan yg kita ada sekarang..toksah takbur sgt laa dgn kekayaan donia fana ni..

bila org sekeliling minta kita curahkan ilmu yg kita ada...haaa yg ni paling aku tak suka..aku tak suka org yg kedekut ilmu...apa sgt la ilmu yg kita ada kalau nak dibandingkan dgn org lain..bila kawan2 minta tlg ajar..mula la bg alasan2 super duper tak masuk dek akal..bz la ade hal penting la bla bla bla..apa ko dpt dgn kedekut ilmu ni? bukan boleh buat ko org paling pandai pun dgn ilmu yg ko ada tu..

menu hari ni - megi..esok pon megi lg..lusa pun still makan megi..tulat dan seterusnya makan megi..perlu ke kedekut sampaikan hari2 nak kene makan megi?  nak makan makanan lain nak kene keluar byk duit..maklommmm org kedekut ni syg duit..kdg2 tu 1sen pun berkira..lebih sanggup pilih makanan murah daripada menikmati makanan mahal tp menyelerakan..



duit berkepuk2 dlm bank tu nak bawa kemana? sampaikan lebih sanggup ikat perut dan tak peduli dgn keadaan sekeliling sehingga mengabaikan diri sendiri..dalam Islam pun ada cakap yg kita sbg manusia mmg tak perlu terlalu seronok dgn harta donia tp tak pula diminta utk kita mengabaikan keseronokan duniawi..pandai2 la balance idup antara donia dgn akhirat..


semoga kita dijauhkan dengan sifat kedekut ni...

"Dan bertolong-tolonganlah kamu dalam kebaikan, dan janganlah kamu bertolong tolongan dalam dosa dan permusuhan".
(Surah Al Maidah 5:2)


No comments:

Post a Comment